Vertel, hoe is het met jouw darmflora?

Niet echt een vraag die je op een verjaardag verwacht. Maar wel een vraag die jij jezelf zou moeten stellen. Ziekte en gezondheid begint namelijk voor het grootste gedeelte in je darmen. Wil je weten in hoeverre dit ook een rol in jouw gezondheid speelt, lees dan verder………

Of je nu last hebt van zuurbranden, een opgeblazen gevoel na het eten, darmkrampen, spastische darm, eczeem, hoofdpijn, astmatische klachten, chronische vermoeidheid, wat je ook doet je kunt niet afvallen, terugkerende ontstekingen en zo kan ik wel doorgaan. Lees dan verder………

De darmflora is het geheel van bacteriën, schimmels en zelfs parasieten dat in de menselijke darm kan leven. We gebruiken de term meestal als we de ‘goede’ bacteriën bedoelen, dus de eigen darmflora die in de darm thuishoort. Maar het is een verzamelnaam voor alle bacteriën in onze darmen. Er zitten ongeveer 100 biljoen (!) bacteriën in onze darmen, op te delen in meer dan 400 verschillende soorten. In de darmflora zitten zowel nuttige als schadelijke bacteriën. Als je darmflora gezond is, zijn de goede en slechte bacteriën met elkaar in evenwicht.

Het ontstaan van de darmflora

Als baby bij je moeder in de buik heb je nog geen darmflora. De darmen zijn nagenoeg steriel. Er bevinden zich nog geen bacteriën in de darmen. Tijdens de vaginale geboorte krijgt de baby zijn eerste “hap” bacteriën uit de vagina en anus van de moeder. Ik hoor je denken, “gatver” maar gelukkig is het heel normaal en zelfs van groot belang. Dit is namelijk het begin van de eerste opbouw van je darmflora en bepaalt dus mede het functioneren van je darmen. Deze eerste bacteriën zijn van groot belang voor je immuunsysteem; zij zorgen onder andere voor een zelfgemaakt antibioticum en zij zorgen ervoor dat het darmslijmvlies bepaalde factoren (sIgA en betadefensine 2) aanmaakt, die belangrijk zijn voor het afweren van bacteriën die niet in de darmen thuishoren.

De bacteriën die tijdens de opbouwfase (de eerste kolonisatie na de geboorte) het lichaam binnenkomen zijn aeroob. Dat wil zeggen dat ze in zuurstofrijke omstandigheden leven; ze vreten de zuurstof in de darmen als het ware weg. Door dat te doen, maken ze het milieu in de darmen geschikt voor de bacteriestammen van de tweede kolonisatie. Deze stammen zijn anaeroob, ze kunnen niet overleven in een 
zuurstofrijk milieu. Dit zijn bacteriën die o.a. via huidcontact, handjes in de mond, borstvoeding en verzorging bij de baby terechtkomen. Borstvoeding speelt een hele belangrijke rol in het te ontwikkelen darmflora. De opbouw naar een “volwassen” 
flora duurt ongeveer 2 jaar. Hoe het verder met de ontwikkeling van je darmflora gaat wordt voor een groot deel bepaald  door je voedingspatroon en leefstijl. Verderop in het artikel lees je hier meer over.

Nog even terugkomend op de geboorte; je zult nu vast wel begrijpen dat bij een geboorte middels keizersnede er een hele andere start wordt gemaakt met de opbouw van de darmflora. De baby mist namelijk die “hap” aan bacteriën via het geboortekanaal. Een goede darmflora in de vroegste fase verlaagt op latere leeftijd het risico op bijvoorbeeld eczeem, allergieën en auto-immuunziekten.

De rol van de darmflora

Waarom is die darmflora zo belangrijk voor je gezondheid? In de eerste plaats en ik denk voor de meeste mensen de bekendste functie, voor je darmen zelf. Je darmen spelen een belangrijke rol in de spijsvertering, het opnemen van voedingsstoffen en het stimuleren van een gezonde darmbeweging en passage.

Maar de darmflora en darmgezondheid staan ook in nauw contact met andere processen in het lichaam. Zo werkt de darmflora samen met het immuunsysteem. Een gezonde darmflora prikkelt het 
immuunsysteem om afweercellen aan te maken die ingezet kunnen worden tegen ziekteverwekkers. Er ligt dan ook een link tussen auto-immuunziektes en darmklachten. Auto-immuun betekent dat het menselijk immuunsysteem zich tegen de mens zelf richt. Een auto-immuunziekte treedt op als er bij het opruimen van lichaamseigen celresten iets verkeerd gaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld als nog goed functionerende cellen worden aangepakt. Hierdoor beschadigt het orgaan waarin deze cellen voorkomen. Maar er is ook sprake van een auto-immuunziekte als bij het opruimen van wél overbodig geworden celresten toch ontstekingsverschijnselen ontstaan, zoals koorts, zwellingen, roodheid, pijn of ziektegevoel.

Het darmslijmvlies is als het ware de ‘moeder van alle slijmvliezen’. Indien je darmslijmvlies niet optimaal functioneert dan geeft dit ook klachten in andere slijmvliezen in je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan het slijmvlies in je longen, in de mond/keelholte en bij vrouwen ook het vaginaal slijmvlies, maar ook de huid! Als het darmslijmvlies 
gezond is, kan het de andere slijmvliezen voorzien van informatie. Dit gebeurt via de lymfe, dat je kunt zien als het ‘WiFi-systeem’ van het lichaam. Als de darmflora een hoge druk aan ziekteverwekkers 
signaleert, geeft het via de lymfebanen boodschapperstoffen door aan de andere slijmvliezen, zodat ze zich kunnen verdedigen tegen een verkoudheidsvirus of vijandige bacterie. Deze link wordt vaak niet gelegd, maar let maar eens op, veel mensen met astmatische klachten, eczeem etc. hebben ook darmklachten.

In de reguliere gezondheidszorg worden deze verbanden niet gelegd, omdat er te specialistisch naar de plaats van de klacht wordt gekeken en vaak het symptoom wordt bestreden en dus niet de oorzaak van de klacht(en) wordt achterhaalt. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, maar heel veel klachten hebben hun oorzaak liggen in een verstoorde darmflora en/of darmmilieu.

In mijn praktijk voor shiatsu- en massagetherapie kom ik dagelijks ontstekingsgerelateerde klachten tegen. Mensen met terugkerende ontstekingen in bijvoorbeeld de schouder(s), maar denk ook aan fibromyalgie. Over dit soort klachten zal ik nog een apart artikel schrijven.

Darmmilieu

Naast darmflora is er ook nog het darmmilieu. Dat is de omgeving in je darmen zelf, met het darmslijmvlies en de inhoud van je darm. Het darmmilieu moet geschikt zijn voor de darmflora; anders kan deze niet goed groeien en zullen de hoeveelheid en kwaliteit van de 
darmflora afnemen. Voeding, stress, allergieën en medicijngebruik kunnen van invloed zijn op het darmmilieu, op het darmslijmvlies en de darmflora.

Een niet-optimaal darmmilieu is er vaak de oorzaak van dat ‘zomaar probiotica slikken’ bij veel mensen niet (voldoende) helpt. Het helpt misschien eventjes, maar de bacteriën kunnen geen goede kolonies vormen en zodra de probiotica op is, neemt het effect weer af.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de rest van je leven probiotica hoeft te slikken, maar juist dat je het uiteindelijk weer ‘zonder’ kunt. Om dat te bereiken is het belangrijk dat je eerst het darmmilieu herstelt en je voeding aanpast, zodat de aanwezige darmflora zich kan herstellen en kan uitgroeien tot een gezonde kolonie.

Spijsvertering

De darmflora is natuurlijk niet de enige speler in de spijsvertering. In het verhaal van mond tot kont spelen ook andere factoren een rol. Dat begint in je mond, met goed kauwen zodat het speeksel (en de enzymen die daarin zitten) goed vermengd wordt met het voedsel.

Vervolgens moet er in de maag voldoende maagzuur aanwezig zijn. Wij denken vaak aan teveel maagzuur, maar in werkelijkheid zijn er veel meer mensen met een maagzuurtekort. Dit geeft veelal dezelfde 
symptomen als een overschot: zuurbranden, oprispingen, ‘steen in de maag’-gevoel.

Lever & nieren

De lever is het grootste afvalstoffenverwerkende orgaan in ons lichaam. Vrijwel alle gif-, afval- en ballaststoffen worden door de lever afgebroken en omgezet in onschadelijke stoffen. Een deel daarvan wordt uitgescheiden via de ontlasting, een ander deel via de nieren. Daarnaast slaat de lever vitaminen op en ‘deelt die uit’ op het 
moment dat er behoefte aan is.

Door onze moderne leef- en voedingsstijl is onze lever vaak overbelast. We krijgen veel ballaststoffen binnen via uitlaatgassen, verkeerde voeding etc. Ook stress en hormonen kunnen zorgen voor extra afvalstoffen.

Voor het afbreken van de afvalstoffen gebruikt de lever enzymen, die bestaan uit een vitamine en een aminozuur(stukje eiwit). We krijgen niet altijd genoeg vitaminen binnen om alle enzymen op te bouwen. Dan kan een enzymtekort ontstaan, waardoor afvalstoffen (maar ook voedingsstoffen!) niet goed kunnen worden afgebroken.

Als daardoor de lever zijn reinigende werk niet goed kan doen, worden niet alle afvalstoffen effectief afgebroken. Ze blijven dan te lang in het lichaam, waar ze kunnen zorgen voor vermoeidheid, hoofdpijn, verergering van eczeem, acne etc.

Het is dus belangrijk de lever te ondersteunen. Omdat die dan 
harder gaat werken, gaan er ook meer afvalstoffen richting de nieren. Die moeten dus meegenomen worden in het ondersteunen.

Tot slot

Ik kan mij voorstellen dat je naar aanleiding van dit artikel meer wilt weten over de rol die jouw darmhuishouding speelt binnen jouw gezondheid of juist de klachten die je hebt. Kijk dan even op mijn website www.laatjegezondcoachen.nl en maak een afspraak. Ik help je graag verder om jou weer de regie te geven over je gezondheid!

Gezonde groeten,

Margriet.

Geen reacties.

Geef een reactie